구글은 어떻게 웹페이지를 상위 노출하나?

안녕하세요 대한민국 미남 마케터 브라이언입니다.

이번 시간에는 구글 검색 엔진은 어떻게 작동하는지에 대해 나눠드리겠습니다.

웹사이트 만들고 멋진 이미지에 멋진 글을 쓰면 알아서 구글 검색 결과에 내 웹사이트가 노출되는 것이 아닙니다.

뭔가 특별한 단추 하나만 누르거나 구글 관계자와 안다고 짠하고 노출 되는 것도 아닙니다.

구글 검색엔진이 어떻게 작동을 하며 어떤 요소를 통해 노출되는지 알아보고, 여러분의 웹사이트도 구글 검색시 상위에 노출 될 수 있는 구글SEO 기본 지식을 나눠드리겠습니다.

내용 출처: The Art of SEO 3rd Edition

 

알고리즘 랭킹 시스템의 기본

웹사이트 링크 구조Link Structure)는 웹사이트의 모든 페이지를 하나로 연결하고 보고하는 역할을 합니다.

구글은 크롤러 또는 스파이더라고 불리는 검색 엔진 검색 로봇을 통해 링크로 연결된 문서들을 확인합니다.

  1. 크롤링
  2. 인덱싱
  3. 랭킹

 

인덱싱(색인) Index

One key concept in building a search engine is deciding where to begin a crawl of the web.

 

관련도 및 중요도

List of relevant and important pages on the web

Determining how to weight these signals is known as citation analysis

알고리즘(Algorithms)

Ranking factors or Algorithmic ranking criteria

 

콘텐츠 평가(Evaluating Content)

A. Unique Page Content

B. Value of content

HTML Source Checking

  • Page title <title> tag
  • Meta keywords tag
  • Meta description tag : Click Through Rate
  • alt attribute for images
  • <noscript> tag

 

검색 의도와 관계된 최신 콘텐츠

Relevance and Importance, and Freshness

Document Analysis : title, metadata, heading tags, body of the text

“Semantic Connectivity” refers to words or phrases that are commonly associated with one another

“Semantic Connectivity” example: Aloha > Hawaii

Query Deserves Freshness(QDF)

  • Search Volume
  • News Coverage
  • Blog Coverage

 

정보 검색: IR(Information Retrieval)

IR field

  • Proximity searches: Use the order of the search phrase to find related documents. Example: sweet german mustard VS “sweet german mustard”(Specifying only precise proximity match)
  • Fuzzy logic: Not categorically true or false Example: Sunny, 50% cloudly?
  • Boolean Searches: Boolean terms: AND, OR, NOT
  • Term Weighting: “the” in a query will receive very little weight in selecting the results

In September 2013, Google Hummingbird recognizing the relationships between things

 

콘텐츠 품질과 참여도: Content Quality and User Engagement

  • Reading level: Flesh-Kincaid Grade Level Readability Formula(average word length and the words per sentence)
  • Measuring actual user interaction: Visit and click
    • Interaction with web search results
    • Google Analytics: Bounce Rate, Time on site, Page views per visitor
    • Social Media Share (Google +1 is dead)

 

링크 분석: Link Analysis

Who is linking to a site or page and what they are saying about that site/page

The concept of grouping sites based on who links to them, and whom they link to, is referred to as grouping sites by “link neighborhood”.

Value of link : “anchor text” = Clickable text (also known as the anchor text)

 

소셜미디어: Social Media Signals

 

예외의 키워드: Problem Words, Disambiguation, and Diversity

  • Company Names
  • Product Names
  • News and Political Searches

 

정보 모음: Google Knowledge Graph : 구글 지식 그래프

 

랭킹 요소: Analyzing Ranking Factors

  • Domain Link Authority
  • Domain Brand Metrics
  • Domain Keyword
  • Page Link Metrics
  • Page Keyword and Content
  • Page Social Metrics
  • Traffic

Negative Ranking Factors

  • Malware
  • Clocking
  • Advertising
  • Page speed

 

Keyword Difficulty

  • Number of Search Result Pages

 

마무리

구글 검색 엔진은 알고리즘을 사용하는 로봇이다. 복잡하지만 순위 노출에 도움이 되는 2가지로 단순화

  1. 관계되고, 중요한, 최신 콘텐츠가 중요. 유니크한 콘텐츠인가?
  2. 키워드와 관련된 링크는 잘 걸렸나?

풀영상 확인하기